5/12/2022-22/12/2022 - Examens en de laatste reisdag

23 december 2022 - Wetteren, België

Op 5 december had ik mijn laatste les dit semester: de examens beginnen hier op 8 december, en mijn professors waren vriendelijk genoeg om dan maar geen les meer te geven de laatste 2 dagen. Buiten studeren waren er dus niet veel plannen de komende 2 weken. Gelukkig tellen de examens hier maar voor maximum 50% van het eindresultaat mee, en met de goede resultaten die we allemaal tijdens het semester behaalden, zouden de examens geen al te groot probleem mogen vormen.

Woensdag 7 december, de avond voor mijn eerste examen, was ik gelukkig op tijd klaar met studeren om nog eens naar de wekelijkse muziekquiz Ask-a-tune te gaan. In het begin van het jaar verloren we elke week, toen ging het bergop tot enkele 3de plaatsen, maar de laatste 2 weken waren we toch weer minder goed bezig met als dieptepunt een laatste plaats vorige week. Maar gelukkig konden we onszelf toch weer wat omhoog trekken met een 5de plaats van de 10 groepen.

Op 8 december had ik 's ochtends mijn eerste examen. Om erna te ontspannen ging ik met Jenna naar een winkel om enkele wegwerpcamera's die we tijdens deze 4 maand hadden gebruikt te laten ontwikkelen. 's Avonds gingen we met z'n allen naar de universiteitsbar op campus om iets te eten en voor een spelletje Yahtzee, waarin ik bij de laatste worp mijn 1ste plek moest afgeven aan Finse Ella.

De dag erna gingen we 's avonds iets drinken in Shelter Brewing Company, een nanobrouwerij in de stad waar je proevertjes van hun verschillende soorten bier kan drinken. Het Saison-bier, zogezegd op Belgische wijze, was veruit het beste, de Western IPA smaakte als wat je van een IPA verwacht, en de cider was goed en niet te zoet. De andere 4 waren op z'n zachtst gezegd interessant: het bier met perensap smaakte sterk naar, wel, peer en ook wat naar vanille en kaneel, in het zomerbier overheerste ananas, het donkere bier smaakte alsof ze een pintje door een tas koffie hadden gemengd waarin een stukje  chocolade was gesmolten, en het laatste bier smaakte naar een glas puur citroensap. De fijne kunst van het bierbrouwen is de Canadezen niet echt gegeven...

Op zaterdag maakte ik mijn 2de examen en de rest van het weekend werd er vooral gestudeerd. Op dinsdag 13 december keken we in de universiteitsbar naar de match Kroatië-Argentinië en gingen we onze ontwikkelde foto's ophalen. We bekeken ze allemaal aandachtig in een sushirestaurant en sloten de dag af met een bezoekje aan de cinema met enkele andere vrienden erbij. De film werd Violent Nights, een thriller-kerstfilm die verrassend expliciet was, maar wel veel beter dan we van de trailer hadden verwacht.

Woensdag 14 december was ons laatste bezoekje aan de wekelijkse muziekquiz, en nadat we een 4de plaats behaalden kwam een emotioneel afscheid: de dj die de quiz organiseerde en de andere teams die geregeld meededen kenden ons allemaal, die groep die in het begin elke week verloor maar toch bleef komen en uiteindelijk enkele bronzen medailles behaalde, die op Halloween als enige groep volledig verkleed kwam, en die vaak zorgde dat er nog eens gelachen kon worden.

De 2 dagen erna kwamen voor mij de laatste examens voorbij, allebei waren ze online en kon ik ze op eender welk moment van de dag vanuit mijn eigen kamer maken, wat zeker voor wat rust zorgde. Vrijdagavond gingen we naar een Glow-in-the-dark minigolf, en na 18 holes eindigde ik voorlaatste in de ranking. Het waren niet de moeilijkste banen, maar de klassiekers zoals de looping zaten er allemaal in, en de kerstmuziek zorgde voor wat sfeer. In het weekend moesten mijn vrienden nog wel studeren voor hun laatste examens, en werd het ook weer net iets te koud (lees: onder -25°C) om nog veel te doen buiten, dus spendeerden we de avonden in de lounge om naar kerstfilms te kijken.

Maandag was voor mij grote wasdag: alles moest de wasmachine in om te kunnen beginnen met inpakken. Op dinsdag zaten de koffers dan goed gevuld en ging ik met Jenna en Sara nog een laatste keer naar het winkelcentrum voor een koffie van Tim Hortons en de laatste kerstinkopen. 's Avonds gingen we met 7 iets gaan eten in Filosophi, een restaurantje dicht bij de campus waar we in het begin van het jaar voor het allereerst samen op restaurant waren geweest, om afscheid te nemen. Ik was de eerste om te vertrekken, maar de andere zouden de dag na mij ook het vliegtuig nemen terug naar huis.

Woensdag 21 december was dan de allerlaatste reisdag: nadat mijn kamer geïnspecteerd en netjes genoeg bevonden was, werden de allerlaatste items in koffers gestopt of gedoneerd en om 11u was het dan effectief tijd om afscheid te nemen. Daarna begon een lange dag met veel wachten: mijn vlucht van 13:25 in Saskatoon Airport werd met 3 uur vertraagd, en ook mijn vlucht van Calgary naar Amsterdam werd met 1,5 uur vertraagd. Zowel in Vancouver, waar een sneeuwstorm woedde, en in Calgary, waar het -40°C was buiten, zorgde het weer al enkele dagen voor veel vertragingen en afgeschafte vluchten, en aangezien die 2 nu net de luchthavens zijn die de meeste verbindingen naar en van Saskatoon Airport hebben, geraakte in Saskatoon niet genoeg werkvolk om alle vluchten op tijd in de lucht te krijgen, waardoor ook daar veel reizigers vastzaten. Pas toen ik in Calgary rond 21u in de wachtrij stond om mijn vlucht naar Amsterdam op te stappen besefte ik hoeveel geluk ik had gehad: toen ik mijn vluchten boekte had ik 3 opties voor vluchten van Saskatoon naar Calgary, die mij alle 3 op tijd daar zouden moeten krijgen om de vlucht naar Amsterdam te halen. Ik koos de vroegste vlucht aangezien die toen het goedkoopste was, waarmee ik ondanks de vertragingen toch nog 3,5 uur op voorhand in Calgary aankwam. De vlucht erna werd uiteindelijk gecanceld en de derde vlucht was om 21u nog steeds niet geland. Had ik dus in oktober een andere vlucht geboekt, was ik nu nog niet thuis.

Rond 15u landde ik in Schiphol, waar ik werd afgehaald door mama en papa. En daar, in de aankomsthal van Schiphol, op 22 december 2022 omstreeks 16u, werd met een dikke knuffel dit mooie avontuur beëindigd.

1. Stefan:
    Welkom thuis Ella 🥰
  2. Stefan:
    23 december 2022
    Welkom terug in Belgenland. Heel mooi verhaal en wat een ervaring. Geniet van de frietjes en het beste bier😂.
    Zalig kerstfeest en goeie vakantie. We zien elkaar binnenkort wel eens. Groetjes!
  3. Tante May:
    23 december 2022
    Welkom terug bij onze familie in Belgie, dat was tof al die verhalen ! Tot zondag !