01/09/2022-02/09/2022 - de eerste lessen

5 september 2022 - Saskatoon, Canada

Het is ondertussen al van 2017 geleden dat ik een schooljaar nog eens op 1 september mocht starten. De lesdag begon al om 8u30 met een vak waar ik erg naar uitkijk: Food Culture and Human Nutrition. Doorheen het hele semester zullen we het hebben over hoe verschillende culturen, religies en leefomstandigheden de etenskeuzes van mensen beïnvloeden. Er zullen ook gastsprekers van over de hele wereld komen vertellen over wat voeding in hun cultuur betekent. De eerste les was een introductieles, waarin alle studenten een eigen ervaring mochten delen rond etenscultuur. De studenten babbelden over verre reizen, familierecepten, tradities, en ik mocht iedereen vertellen over de Belgische frietcultuur. Daarna verplaatsten we ons met de hele klas, inclusief professor, naar de volgende les, Advanced Nutrition Macronutrients and Energy. In dit vak zullen we alles te weten komen over hoe vetten, suikers en eiwitten gemetaboliseerd worden en omgezet kunnen worden in energie, alsook hoe dat een effect heeft op ons dagelijks dieet. Dit sluit nauw aan bij een vak dat ik vorig jaar in Gent al volgde, maar ik hoop dat een andere aanpak, meer labo's en misschien meer diepgang me toch wat nieuwe dingen kunnen bijbrengen. Aangezien iedereen zich al eens had geïntroduceerd de les ervoor zat de lesdag er na een korte introductie over de aankomende taken, examens en labo's er al weer op. Ook leuk om te vernemen was dat ik dit semester 2 keer op uitstap mag voor deze vakken: we zullen zowel de boerderij op de campus als elders in de provincie gaan ontdekken. 's Namiddags ging ik dan maar het wetenschapsmuseum van de universiteit verkennen, waar enkele replica's van dinosaurusskeletten opgesteld staan naast een grote collectie stenen en mineralen, en enkele levende dieren.

De volgende dag staat om 9u30 1 vak op de planning: Food Biotechnology, oftewel alles over voedselverwerking waarbij biologische activiteit een rol speelt, zoals fermentaties, GMO's, klonen,... In de inleidingsles werd het al snel duidelijk dat deze lessen extra lastig zullen worden door het duidelijke Japanse accent van de prof. Gelukkig is het een vriendelijke man die ook wel weet dat hij niet altijd even verstaanbaar is en open staat voor vragen of om iets te herhalen. Daarnaast merk ik dat het een druk semester zal worden: elk vak heeft taken, midterms en presentaties, maar gelukkig is het eindexamen dan vaak minder zwaar. Het laatste van mijn 4 vakken is een zelfstudie vak: online kan je elke week de voorgelegde modules volgen en 9 keer tijdens het semester moet je een online test afleggen om zeker te zijn dat je het vak aan het volgen bent. Dit vak is Urban Agriculture, en gaat over alles wat te maken heeft met groenten, vlees of vis verbouwen in een stad. Denk aan moestuinen, stadstuinen,... Een beetje buiten mijn comfortzone aangezien de focus vooral ligt op het landbouwaspect, maar wel iets dat me echt interesseert. Na een bezoek aan de bibliotheek vertrek ik met mijn vrienden naar een voetbalmatch: alle sportwedstrijden van universiteitsteams, de Huskies, zijn gratis te volgen voor studenten en vanavond staan de eerste wedstrijd van zowel de vrouwen- als de mannenvoetbalploeg op het programma. Ondanks dat er vrij weinig volk op af komt is het een gezellige avond. Dit moeten we (en kunnen we gelukkig gratis) meer doen!