03/09/2022-05/09/2022 - Het eerste weekend op campus

6 september 2022 - Saskatoon, Canada

Na 2 rustige lesdagen is het al meteen tijd voor een lang weekend! In de weekenden zijn er maar 2 momenten waarop eten wordt geserveerd in het studentenrestaurant: brunch van 11u tot 14u en avondeten van 17u tot 21u. Dit gaf meteen ook een uitstekend excuus om eens echt uit te slapen tot we konden gaan ontbijten. Na het eten bracht ik een bezoekje aan de gratis universiteitsgym, die zeer uitgebreid, met een zwembad, looppiste, een hoop workout toestellen,en enkele sport- en yogalessen. Daarna was het tijd om voor het eerst de was te doen, al bleek zaterdag daar niet de ideale dag voor: we moesten onze was in 2 verschillende gebouwen insteken aangezien er amper machines vrij waren. Nadat de laatste was uit de droger was, konden we meteen gaan avondeten om ons daarna klaar te maken voor het Fireworks Festival! Een groot evenement hier in Saskatoon, waarbij zowat de hele stad samenkomt langs de rivier om naar het halfuur durende vuurwerk-spektakel te kijken. Wij wandelden samen met het centrum voor internationale studenten naar daar, en met wat omwegen waren we na een wandeling van meer dan een uur (voor een traject van zo'n 40 minuten) aangekomen aan het water. De sfeer zat goed en het vuurwerk werd begeleid door enkele hits die goed werden meegezongen door het publiek. Nadat iedereen al was vertrokken vingen we ook een eerste glimps op van het Noorderlicht! We bleven nog wat rondhangen in de stad voor een drankje, en toen we uiteindelijk terugkwamen op de campus genoten we nog wat van het Noorderlicht, deze keer zonder lichtvervuiling van de straatlantaarns. In het echt lijken het meer witte strepen licht, maar door de lens van je camera wordt het een prachtig groen lichtspektakel.

Zondag werden we gewekt door de alarmen op onze gsm die automatisch werden verzonden in verband met de steekpartijen in Saskatchewan, maar we kwamen pas onze kamer uit voor brunch om 11u. Deze keer spendeerden we de namiddag in Wallmart om nog wat nodige inkopen te doen, en na het avondeten gingen we naar 1 van de studentenlounges in onze residenties, waar we een computer konden aansluiten op de tv om op groot scherm naar een film te kijken. Er kwam nog wat volk op af en het werd een gezellige filmavond.

Ook maandag mochten we uitslapen tot brunch, want het was Labour Day in Canada. Heel de universiteit, inclusief de gym, waren gesloten, maar in de residenties werd een activiteit georganiseerd: verf en canvassen werden voorzien, en onze groep koos ervoor om het concept te volgen waarbij je telkens een minuut tijd kreeg om te schilderen, en dan je canvas doorgaf aan je rechterbuur. Zo eindigden we met 6 schilderijtjes waar we allemaal aan hadden meegewerkt. Een leuke tijdvuller, voor we een wandeling maakten naar de campusboerderij en avondeten gingen eten. Na wat schoolwerk te hebben gedaan wouden we nogmaals een filmavond doen, maar de enige tv die vrij was werkte niet, en dus eindigden we de avond wat vroeger dan voorzien.

Het eerste weekend hebben we dus al overleefd, nu kan het echte (school)werk beginnen!

1. May:
    7 september 2022
    Altijd leuk om s morgends hier je verhaal te lezen. 😄