14/11/2022-04/12/2022

4 december 2022 - Saskatoon, Canada

Het zijn enkele drukke weken geweest, met heel wat taken en de laatste midterms, maar toch wou ik even een update geven over alle toffe dingen die we in de tussentijd deden.

Op 20 november ging we met 5 naar een escape room in de stad. Het concept was dat we in een wijnkelder werden opgesloten, want het geheime ingrediënt in de wijn was menselijk bloed en als we niet op tijd ontsnapten zou dat ons lot worden. We hadden maar 45 minuten, iets korter dan andere escape rooms, dus zat de stress er goed in. Online hadden we ook gelezen dat ze in deze faciliteit wel eens met jump scares werkten, dus elke keer dat een deur naar een nieuwe kamer opende was het blad steen schaar om uit te zoeken wie als eerste de donkere kamer zou binnengaan. Daarmee verloren we dus wel wat tijd😅 We werkten goed samen en maar goed ook, want er was veel te doen in die korte tijd. Op een bepaald moment had ik enkele minuten nodig voor een zeer ingewikkelde rekenoefening waarvoor ik geen pen en papier had, dus alles moest uit het het hoofd. Ik vond de juiste oplossing dus we konden even verder, tot we begonnen zoeken naar een nieuwe puzzel en we een schuif vonden die al de hele tijd gewoon open was, waar een pen en papier én een rekenmachine inzat😅 Uiteindelijk waren we tot de laatste seconde bezig maar we vonden de code en konden wel ontsnappen!

Op 23 november besloten Jenna, Sara en ik om 's ochtends de stad in te gaan en wat inkopen te doen, om daarna recht naar de bar op campus te gaan om live de match België-Canada te volgen. Met de driekleur op mijn shirt en een sjaal supporterden Fara en ik de Belgen naar de overwinning, en in de rest van de bar werd het heel stil na de match. Een mooie dag om een Belg in Canada te zijn😉

Op 25 november gingen we 's avonds naar een universiteitsbasketbal match. De vrouwelijke basketploeg van USASK is regerend kampioen in de Canadese universiteitscompetitie, en droogde de bezoekers van een kleine universiteit in Manitoba gemakkelijk af. Het feit dat je als student alle universiteitssporten gratis kan gaan bekijken is echt wel een pluspunt, anders was ik waarschijnlijk nooit zomaar naar een basketbalmatch gegaan, maar de sfeer zit er altijd goed!

Op 26 november deden we een cocktailavond met al onze scandinavische en canadese vrienden, waarbij elke vriendengroep een cocktail maakte voor alle anderen. We kwamen net terug van de winkel toen dit idee werd voorgesteld dus alles wat wij hadden voor onze cocktail was een fles wodka met pepermunt smaak. De Finse Ella stelde voor om een populaire finse apres ski drink te maken: chocomelk met pepermuntwodka. Het smaakte beter dan verwacht, maar we verloren wel de competitie😉 Ook wel leuk om te zien waar de anderen mee afkwamen: we kregen een cosmpolitan, een drankje geïnspireerd door baileys dat bestond uit melk, een zoute-caramel-likeur en een kaneellikeur, en een cocktail met witte rum, zure appel likeur en sprite. De laatste was voor de meesten ook de favoriet!

Op 28 november begon het na weken "warmer weer" (het ging zelfs vaak boven de 0 en de sneeuw die in de fall break was gevallen begon al te smelten) weer te sneeuwen. Het zette een week in van temperaturen onder -20, en door de hevige sneeuwval werden zelfs sommige lessen afgelast!

Op 1 december was het 1 van onze Zweedse vrienden zijn verjaardag, en we werden uitgenodigd voor een etentje in een restaurant in de stad. We hadden met een hele hoop samengelegd voor een cadeau: een kerst aftelkalender met voor elke dag een biertje gebrouwen in Saskatchewan. Het etentje was zeer gezellig en ook lekker!

Op 2 december gingen we naar een volleybalmatch kijken van het vrouwelijke universiteitsteam. Het werd enorm spannend, want elke set ging het heel gelijk op tussen de 2 teams, maar uiteindelijk konden de USASK huskies in de 5de set toch de overwinning behalen!

Op 3 december gingen we om 19u naar het observatorium op de campus, want elke 1ste en 3de zaterdag van de maand opent die zijn deuren zodat mensen naar de planeten en sterren kunnen komen kijken. De hemel was helemaal niet bewolkt dus kregen we een goed zicht op de maan, Jupiter en zijn manen, en Mars.

Op 4 december besloten Sara en ik om 's ochtends de stad in te trekken voor een brunch die niet van het buffet in het studentenrestaurant komt. Heel handig om niet zelf te moeten koken en elke maaltijd daar te kunnen eten, maar ik zal toch blij zijn als ik weer een goede zelfgemaakte maaltijd krijg thuis😊

Tussen al het schoolwerk door hebben we dus zeker nog de tijd genomen om toffe dingen in te plannen, en met de examens die voor de deur staan hoop ik dat te blijven doen. Ondertussen begint het aftellen ook wel echt te beginnen: binnen 18 dagen zal ik landen in Amsterdam, net op tijd om kerst en nieuwjaar thuis te kunnen vieren!

1. May:
    5 december 2022
    👍👍👍 Dan kun je misschien wat coctails leren maken tihdens Kerst. 😏😋
  2. Stefan:
    5 december 2022
    Je mag eens cocktails voor ons ook maken 😜😂