28/08/2022 - De reisdag

30 augustus 2022 - Saskatoon, Canada

De dag van vertrek, het beloofde een stressvolle en lange dag te worden. Zal het vliegtuig op tijd vertrekken? Zal ik de connecterende vlucht halen? Komt mijn baggage volledig intact aan? Zal er niets mislopen bij de grensofficier? Heb ik al de benodigde papierwaren? Wat ga ik doen tijdens de 9 uur dat ik in een vliegtuig zal zitten?

Het plan was als volgt: om 7u opstaan in Dublin om dan om 9u te vertrekken richting luchthaven, om 11u25 zou de vlucht van mama, papa en Arno vertrekken richting België en om 13u40 vertrok mijn eerste vlucht, die zo'n 8 uur later om 15u lokale tijd zou landen in Calgary. Een uur later zou ik boarden voor mijn tweede vlucht en rond 17u zou ik in Saskatoon aankomen, een taxi nemen geregeld door de universiteit richting mijn hotel, om dan na een dag van zo'n 19 uur lang in slaap te kunnen vallen. Wel, spoiler alert: het verliep allemaal net iets anders dan verwacht.

Ondanks een net iets latere busrit richting luchthaven dan verwacht, en een lange rij aan de check-in, waren we op tijd aan de gate voor de vlucht richting Brussel om nog een spelletje pijkenzot (of in dit geval pijkenzes) verjagen te spelen en uitgebreid afscheid te nemen. Het afscheid was lastig, en het alleen achterblijven tot mijn vlucht zou vertrekken nog lastiger. Met een hotdog in de maag stapte ik op tijd de vlieger op, maar toen kwam stressmoment nummer 1: het vliegtuig hing zo'n 50 minuten te laat pas in de lucht. Gelukkig kon de stewardess mij snel geruststellen dat we nog steeds op tijd zouden landen, en kon ik ontspannen de film- en serieselectie ontdekken. Niet veel spannends, dus besloot ik enkele klassiekers (The Devil wears Prada en Legally Blonde) te herbekijken, Dune een kans te geven, Dune na een uurtje op te geven, en een boek te lezen (Valse Getuige van Karin Slaughter). We kregen ook rond 18uur in Dublin-tijd, en nog eens rond 13 uur in Saskatchewan-tijd een kleine maaltijd, en om 15u15 lokale tijd landde de vlieger in Calgary. In mijn hoofd was ik al aan het plannen hoe ik mijn connecterende vlucht zou kunnen halen, tot ik na het uitschakelen van vliegtuigstand op mijn gsm een bericht kreeg van mijn mama: "Vlucht geannuleerd. Zie Whatsapp". 'Zie Whatsapp' was niet meteen een optie zolang ik nog op het vliegtuig zat, dus de seconden voor we stil kwamen te staan aan de gate gingen tergend traag voorbij. Van zodra het mogelijk was vroeg ik een stewardess naar de situatie, maar zij kon enkel zeggen dat info zou volgen.

De situatie was als volgt: de vertraging in het begin van de vlucht had ervoor gezorgd dat er onzekerheid bestond over of baggage op tijd zou kunnen overgebracht worden, waardoor voor alle passagiers van 6 connecterende vluchten hun tweede vlucht wers geannuleerd en herboekt, waaronder ook de mijne. Ik moest langs de grensofficier gaan en mijn baggage oppikken, terug inchecken voor mijn nieuwe vlucht richting Saskatoon en de taxi en hotel check-in contacteren over de verandering in aankomst. Na een vlotte grensovergang en een halfuur wachten op mijn baggage, die blijkbaar toch automatisch naar de nieuwe vlucht werd gebracht, wandelde ik in 5 minuten naar de andere kant van de luchthaven om mijn nieuwe boardingpass, en weer 5 minuten terug richting security. Mijn nieuwe vlucht zou 7à8 uur later vertrekken dan de originele vlucht, dus ging ik eerst een koffie halen bij Tim Horton's, dé Canadese koffieketen. Nadat mijn bankkaart 2 maal werd afgewezen, kwam een vriendelijke steward tussen om de koffie voor mij te betalen, mijn eerste kennismaking met de reputatie die Canadezen hebben als extreem vriendelijk.

Maar de koffie mocht niet baten, en de vermoeidheid sloeg toe. Eens aan de gate legde ik mij neer voor een dutje van een uur, maar het wachten bleef maar duren, zeker toen bleek dat de vlucht met een half uur vertraging zou vertrekken. Al na een minuut in het vliegtuig te zitten viel ik weer in slaap, en ik sliep weer een halfuur, gewekt door de landing. Om 00:35 was ik eindelijk in Saskatoon, zo'n 24u nadat ik die dag was opgestaan. Mijn baggage bleek al eerder te zijn toegekomen, en met mijn 2 koffers in de hand kon ik gelukkig vrij snel een taxi instappen, samen met een studente van de University of Saskatchewan. De taxirit werd betaald door de universiteit en ik kon inchecken in het hotel. Na een telefoontje naar het thuisfront, waar het ondertussen al 10u 's ochtends was, kon ik om 2u eindelijk in slaap vallen.

Het was een hectische dag, maar we zijn er geraakt! En the best is yet to come😊

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade