29/08/2022 - Saskatoon ontdekken

31 augustus 2022 - Saskatoon, Canada

Na de hectische reisdag was ik blij dat mijn eerste dag een rustige zou worden. De jetlag had ervoor gezorgd dat ik na 4 uur slapen al klaar wakker was, en aan mijn dag kon beginnen om 6u 's ochtends. Het plan voor vandaag was om alle last-minute dingen, zoals een Canadees gsm-abonnement, te regelen, en wat inkopen te doen, dus kon ik in de voormiddag vanuit mijn comfortabele queen-size hotelbed al wat opzoekingswerk doen over geld afhalen, gsm-abonnementen, en waar te winkelen. Rond de middag ben ik er dan maar op uit getrokken om voor het eerst Saskatoon, de stad waar ik de komende 4 maanden zal wonen, te ontdekken. De regio waar mijn hotel zich bevond leek wel een enorm uitgestrekte woonwijk, met huisjes, winkels, kerkjes, parkjes, af en toe doorkruist door een drukke straat waarlangs tankstations en grote open winkelcentra toch het gevoel gaven dat je weldegelijk in een stadscentrum rondwandelt. Het dambordpatroon waarin het merendeel van de stad is opgebouwd, en de genummerde straten, maakten het makkelijk om de weg te vinden richting een brug over de brede South Saskatchewan River. De rivier wordt langs beide kanten begrensd door groen en wandelpaden, daar moet ik zeker nog eens naar terugkeren voor een wandeling! Aan de overkant bevindt zich het business district: enkele hogere gebouwen, veel winkels en eetgelegenheden, een shopping center, dit is het echte centrum van de stad. Ik vond er al snel een leuke pub om voor het eerst poutine uit te proberen: een typisch Canadees gerecht bestaande uit frieten, vleesjus en cheese curds, oftewel kaaswrongel, de eerste stap in het maken van kaas. De frietjes waren iets minder krokant dan de Belgische, en de gravy iets te zout, maar het is best een goede vervanger voor de Belgische frietjes met stoofvleessaus die ik de komende maanden zal moeten missen. Om te drinken had ik een lemonade besteld, wat hier dus neerkomt op een citroen-suiker-siroop aangelengd met water en niet de bruisende versie die we in België gewoon zijn.

Na het eten ging ik recht naar Sasktel om mijn Canadese SIM-kaart, maar aangezien maandag daar de drukste dag blijkt, kwam ik op een wachtlijst terecht. In het uur wachten ging ik dan maar wat essentiële inkopen doen zoals shampoo en zeep, die ik niet had meegesleurd vanuit België, en kwam ik per toeval uit bij een handig weetje: in elke eetgelegenheid waar je in Canada een water besteld, krijg je dat gratis aangeboden. In dit warme weer (31°C) was dat zeker heel welkom! Eens terug op hotel begon ik toch wat vermoeidheid op te merken. Niet heel bijzonder voor hoe weinig ik de afgelopen nacht had geslapen, maar ik wou koste wat het kost meteen meegaan in het ritme van de Central Standard Time, en dus nam ik er een serie bij, en ging ik rond 19u30 uit eten. Het dichtstbijzijnde restaurantje had toevallig op maandag een speciale deal: Margarita Mondays. Elke margarita-cocktail en elke burrito waren aan halve prijs, en dat kon ik toch niet laten liggen ;)

Rond 20u30 overwon de vermoeidheid, en kon ik de dag beëindigen met mijn eerste goede nachtrust in 2 dagen. En maar gelukkig, want de dag erna was Move-In Day!