5/11/2022-13/11/2022 - Fall break

19 november 2022 - Saskatoon, Canada

Na meer dan 2 maand in Canada en enkele drukke weken was het eindelijk tijd voor nog eens wat ontspanning: de fall break, door sommigen ook wel reading week genoemd en vooral bedoeld om schoolwerk in te halen, maar voor uitwisselingsstudenten als ons vooral een mogelijkheid om nog meer van Canada te kunnen zien. Op zaterdag stond onze vlucht naar Toronto gepland om 19u en dus vulden we de dag met schoolwerk afwerken, de was doen, onze kamers kuisen voor inspectie deze week en inpakken. We waren op tijd in de luchthaven en haalden nog een bagel in Tim Hortons voor we het vliegtuig opstapten. Door de sneeuwstorm duurde het net iets langer voor we konden vertrekken, aangezien het vliegtuig eerst nog gekuist moest worden. Uiteindelijk landen we om 1u30 in Toronto, een uur later dan gepland, maar gelukkig ging een half uur later het winteruur in in Toronto waardoor we wel een extra uurtje slaap kregen.

En dat was nodig, want de volgende ochtend moesten we al om 8u uit de veren om de bus en trein richting Niagara Falls te halen. De weg naar daar is ongeveer 3 uur lang dus tijd genoeg om nog wat slaap in te halen. Na aankomst genoten we wat van het uitzicht over de watervallen, namen wat foto's en gingen dan iets eten. Na het eten deden we de 'Journey behind the falls' waarbij je op een lager observatie dek vlak naast de watervallen de kracht van het water beter kan zien én voelen (gelukkig was een poncho inbegrepen), en ook effectief achter de watervallen kan gaan staan. Een koffietje later besloten we om langs de kade langs beide watervallen te wandelen en dan een zipline te gaan doen die ons een mooi zicht gaf over de watervallen. Over het algemeen hadden we allemaal wel wat dezelfde mening: de watervallen op zich zijn zeker impressionant, maar alles errond is zo gericht op toerisme, met een hele stad met hotels, een casino, shoppingcenters en meer ernaast gebouwd, en wat te weinig natuur en avontuur. Het feit dat het door de lange afstand meteen ook een hele dagtrip is, en je er ook wel snel op uitgekeken bent als je niet investeert in alle activiteiten errond, maakt het niet meteen de moeite waard (tenzij je wat langer in Toronto bent dan onze 3 dagen). We waren uiteindelijk pas om 21u terug in de stad wat het iets moeilijker maakte om nog een restaurant te vinden dat nog open was, maar na een lekkere kom noedelsoep en een wandeling terug naar onze airbnb vielen we meteen als een blok in slaap.

De volgende dag sliepen we wat langer en gingen we brunchen in de stad. Daarna namen we een ferry naar de eilanden, waar tot onze verbazing helemaal niets open bleek te zijn de helft van het jaar. We wandelden wat rond maar raakten snel verveeld en keerden terug naar de stad. Een koffietje later gingen we naar het Museum of Illusions, een klein museum met allerlei illusies, waar we ons even konden amuseren maar dat niet persé de moeite waard was. We maakten een reservatie in een italiaans restaurant en in de tussentijd gingen we naar een shoppingcenter en daarna een bar in de buurt voor een drankje. Het restaurant was wat deftiger dan we hadden verwacht, maar het eten was super lekker dus konden we niet klagen. Ik at een ravioli met eend, butternut en een botersaus met paddenstoelen en genoot van elke hap.  Daarna gingen we iets drinken met iemand die we kenden van op de campus, die in de stad was met zijn vrienden van thuis. We kwamen toevallig een café waar ze een hele hoop Belgische bieren op de kaart hadden en een Manneke Pis in de hoek stond!

De volgende dag gingen we weer brunchen en was het tijd om eens echt de stad te ontdekken. We gingen naar de CN tower en gingen 346m de hoogte in om de stad van bovenaf te observeren. De toren is puur daar voor toeristen, met een draaiend restaurant, 2 observatiedekken en de mogelijkheid om aan de buitenkant errond te lopen, maar wij hielden het bij 1 observatiedek en een koffietje met een uitzicht. Daarna gingen we naar de Canada Walk of Fame, Graffiti Street en Chinatown. Daar aten we heerlijke dumplings en kochten wat souvenirs. Ergens onderweg meldde Fara dat haar voet heel veel pijn deed en ze niet goed wist wat het was, maar ze wou doorbijten en nog meer zien dus gingen we nog naar Kensington Market, een klein wijkje met gezellige winkeltjes en lichten, we gingen een winkeltje binnen waar je alles kon kopen dat met cocktails maken te maken had, maar Fara's voet deed teveel pijn om nog meer te doen en dus bestelden we een uber terug naar de Airbnb. Het was nog vroeg op de avond en dus gingen Bregje, Sara en ik nog naar Yonge&Dundas, Toronto's versie van Times Square en aten een ijsje. De dag erna moesten we om 16u de vlieger op richting Calgary en daarna Saskatoon dus sliepen we wat langer voor we brunch gingen eten in Distillery District. In Calgary Airport zouden we uiteindelijk meer dan 5 uur spenderen door vertragingen en uiteindelijk landden 4 uur later dan verwacht, om 2u 's nachts in Saskatoon.

De ochtend erna moesten Sara en ik vroeg uit de veren dus veel slaap hadden we niet gehad. Om 7u hadden we met Jenna en haar lief, die uit Finland hierheen was gevlogen, afgesproken om met een huurauto naar Banff te rijden. 8 uur rijden terug naar de plek waar we eigenlijk de nacht ervoor nog waren geweest, want Banff is niet zo ver verwijderd van Calgary: slecht gepland dus... De hele rit leidde ons vooral door veel wit. Saskatchewan en Alberta (de provincie waar Banff ligt) zijn grotendeels plat van landschap, met niet echt veel bewoonde wereld en liggen goed vol met sneeuw, en de mist maakte dat er niet veel te zien was. Uiteindelijk kwamen we rond 17u aan dus konden we nog de zonsondergang zien, en daarna checkten we in in ons hotel want we waren oh zo moe. Sara en ik bestelden room service en gingen meteen daarna slapen.

Op vrijdag hadden we gepland om zeker naar Lake Louise te rijden, maar aangezien we Jenna niet meteen konden bereiken maakten Sara en ik wat wandelingen in de buurt van ons hotel naar wat uitzichtplekken, en deden daarna de 45 minuten durende wandeling richting Jenna's hotel. Tijdens de wandeling kregen we eindelijk antwoord, Whatsapp had voor onduidelijke redenen niet gewerkt op 4G die ochtend en aangezien ze gaan wandelen waren in de stad was ze niet bereikbaar zonder het te weten. We dronken eerst nog een koffietje en reden daarna naar Lake Louise. Een grote parking, een hotel, en een wandelpaadje met een hoopje toeristen, en dan: een prachtig groot meer omringd door bergen. De koude en de sneeuw gecombineerd met hoe moe al het reizen ons had gemaakt weerhielden ons ervan om daar een wandeling te gaan maken dus trokken we terug naar Banff. Toegekomen in het dorp liep er zomaar even een hert, met gewei, door de straten! Sara en ik ontdekten het gezellige dorpje, liepen rond in wat winkeltjes, aten een BeaverTail (een Canadese snack gemaakt van plat gefrituurd deeg met topping) en wandelden wat langs de rivier tot het ons te donker werd. We gingen sushi eten in de stad en keerden terug naar ons hotel. De volgende dag reden we terug naar Saskatoon, maar eerst maakten we nog een tussenstop in Olympisch dorp Canmore. Daar zagen we een hele kudde wapiti's (in het Engels elks genoemd) in de sneeuw! Nog steeds geen moose gevonden, maar het is toch nog altijd bijzonder om dit soort wildlife te zien in de bewoonde wereld. Daarna vertrokken we voor nogmaals 8 uur in de auto door de sneeuw, waarbij we ook een bizon zagen lopen door de sneeuw en aangezien Alberta in tegenstelling tot Saskatchewan wel met winteruur werkt moesten we opletten met een uur tijdsverschil om op tijd de auto terug binnen te brengen. We kropen op tijd in ons bed en genoten de volgende dag van onze enige vrije dag door goed uit te rusten.

Het was een fantastische, maar vermoeiende week. Op de Kaart functie op deze blog kan je zien waar we allemaal zijn geweest, en vind je meteen ook de foto's per locatie! We zagen nog eens wat meer van Canada, en kunnen nu met volle moed de komende 40 dagen, die zeker nog druk zouden worden, aan te gaan.

1. May:
    20 november 2022