19/09/2022-29/09/2022 - Uitstapjes en taken

30 september 2022 - Saskatoon, Canada

Deze 2 weken stond vooral school centraal: met de tweewekelijkse quiz voor Urban Agriculture, enkele taken, schooluitstapjes en een opkomende eerste Midterm was er werk aan de winkel. Voor de quiz haalde ik al voor de 2de keer een mooie 93%, het zijn dan wel open boek meerkeuzevragen, de tijdsbeperking en de hoeveelheid aan nieuwe informatie maken het nog steeds een uitdaging. De 5 quizzes samen tellen ook nog eens mee voor 20% van het eindtotaal: zeker mooi meegenomen dus! Voor hetzelfde vak zal ik dit semester ook werken aan een voorstel van een project dat we in het echte leven willen zien uitgevoerd worden. Hiervoor moeten we ook echt een bedrijf contacteren met ons uitgewerkte voorstel in de hoop dat theorie ook praktijk kan worden. Daarom heb ik er ook voor gekozen om een project voor een Belgisch bedrijf op te stellen, wie weet wat daar nog van komt! Een tweede taak waar ik deze week veel tijd heb ingestoken was die voor Food Culture and Human Nutrition, waarbij we een religie moeten voorstellen aan de hand van hun eetcultuur. Mijn groep kreeg Sikhisme toegewezen, heel interessant om door voeding deze voor mij nieuwe religie te leren kennen! Ik ben daarnaast ook heel blij met mijn groep, tijdens onze eerste samenkomst bracht 1 van hen al koekjes mee, de Smile Cookies van Tim Hortons waarvan het volledige bedrag naar het goede doel gaat nota bene. Als ik dan van andere groepen hoor dat ze vooral elk apart werken aan de taak en research, sta ik met veel plezier vroeger op om om 8 uur op een maandag aan een powerpoint te werken ;)

En dan het leuke gedeelte: de schooluitstapjes. 2 van mijn vakken worden door dezelfde professor gegeven, en die professor kent dan weer heel veel mensen in de landbouw, en dus mochten we donderdag 22/09 op een Farm and Food Care Tour naar een runderveebedrijf en een granenboerderij. Een uurtje op de bus, een muffin en wat goodies, een lekkere lunch in de Golf & Country Club van het boerendorpje Lannigan, en zeer interessante uitleg die (ook belangrijk) niet zal bevraagd worden op het examen: een geslaagde dag. Daarnaast mocht ik ook op een tractor zitten, want blijkbaar hebben we zo een grote boerderijen en tractoren niet in België (of dat was toch de professor zijn reden om mij eerst te laten gaan). Ook vandaag, 29/09, bezochten we met deze professor een boerderij, al zochten we die iets dichterbij: de campus heeft een melkveehouderij waar elke dag zo'n 3600L melk wordt geproduceerd. De stal zelf stonk enorm, op het niveau waarbij je na het buitenkomen meteen de douche inspringt en nieuwe frisse kleren aantrekt, maar na de stal mochten we ook een buitenhok bezoeken waar de koeien meteen op je afkwamen om je te likken en geaaid te worden. Volgens mij wou de boer best wel wat meer vertellen over de werking van de boerderij, maar de koeien waren al met de aandacht gaan lopen.

Maandag zit mijn eerste midterm eraan te komen, en dan nog wel 1 voor een niet al te gemakkelijk vak, Bio Technology. Advanced Nutrition is duidelijk onder het niveau dat ik gewoon ben in Gent, het heeft wel meer de insteek voor toekomstige diëtisten en dus leer ik wel nog steeds bij. Food Culture is veel minder technisch en wetenschappelijk dan ik gewoon ben, maar de inzichten en studies die aangehaald worden zijn zeker interessant. Urban Agriculture is door de meer landbouwgedreven insteek een uitdaging, maar tot nu toe blijkt wel dat de opleiding Bio-ingenieur mij voldoende achtergrondkennis heeft gegeven om mee te zijn met het verhaal. En last but not least, Bio Technology dus, gaat voort op kennis die er ondertussen goed ingedramd zit (microbiologie, biochemie en metabolisme, gentechnologie), maar de combinatie van alles tegelijk, allemaal op 1 examen, maakt het zeker de pittigste van de 4. Er zal dit weekend dus zeker wel nog gestudeerd moeten worden.

Gelukkig was er ook tijd voor ontspanning: we deden weer mee met de muziekquiz in de campuspub, Ask-A-Tune, waar we weer grandioos verloren, we gingen naar Nuit Blanche, een openlucht kunstfestival, leerden nieuwe vrienden kennen, planden een trip naar Toronto voor de herfstvakantie, ik kocht mijn eerste USask merchandise, en deden veel wandelingen en filmavonden. Daarnaast staat er ook nog eens een lang weekend voor de deur: we huurden een auto zodat we dit weekend eens de natuur van Saskatchewan kunnen gaan ontdekken, en daar een studieplek kunnen gaan vinden met een mooi uitzicht ;)

De eerste maand zit er ook meteen op, dit is ook zeker al het langste dat ik ooit van huis ben weg geweest, maar the best is yet to come!

1. May:
    30 september 2022
    Je bent heel goed bezig Ella, doe zo verder. Je reisverhaal is zeer interessant.
  2. Sylvana:
    2 oktober 2022