30/09/2022-02/10/2022 - Een weekendje in de natuur

3 oktober 2022 - Candle Lake, Canada

Wat een weekend! Terwijl ik nog steeds aan het nagenieten ben, wil ik al meteen alles neerschrijven, om zeker niets te vergeten! We trokken dit weekend met z'n vijven (de Finse Ella en Jenna, de Deense Sara en de Belgische Fara en ik) richting Candle Lake, waar we een cabin hadden gehuurd als uitvalsbasis om Prince Albert National Park te gaan bezoeken. We kregen al meteen ook leuk nieuws: aangezien er geen auto's meer beschikbaar waren van het formaat dat wij hadden gereserveerd, kregen we een gratis upgrade naar een rode 4x4. De tocht was zo'n 2,5 uur lang, door velden, en weiden, en meer velden, en op het einde toch een beetje bos. In Prince Albert, de enige stad op deze weg, stopten we om inkopen te doen want we zouden dit weekend voor het eerst zelf moeten gaan koken! Uiteindelijk kwamen we rond 17u aan aan onze cabin: een gezellig klein huisje met een volledig ingerichte keuken, een living, een kleine badkamer, en 2 slaapkamers, maar met als allerbelangrijkste aspect een hottub in de tuin! We gingen meteen de omgeving verkennen, en stootten na 1 bocht al op een hertje langs de kant van de weg! Buiten de vele eekhoorns en konijnen op de campus is dit onze eerste ontmoeting met het Canadese wildlife! We wandelen even richting Candle Lake, en na even genoten te hebben van het uitzicht maken we een kleine wandeling langs een uitgestippeld pad. De bomen groeien zo over het pad en de wortels van de bomen doen je continu bijna struikelen, maar na een beetje avontuur kregen we wel een mooi uitzicht op het meer. Terug aangekomen bij onze cabin beginnen aan het eten: wraps met groentjes en gehakt. Het doet deugd om nog eens zelf te koken en van een verse maaltijd te kunnen genieten. Daarna wagen we ons aan de hottub: het was een bewolkte dag en dus waren er spijtig genoeg weinig sterren te zien, maar het water was warm en het gezelschap goed. Er moet dan nog even gestudeerd worden, en dan is het bedtijd want morgen is een grote dag!

Zaterdag trekken we met een goedgevulde maag richting Prince Albert National Park. De 1 uur durende rit leidt ons langs vele bossen en meren, en grindwegen waar de Rural Crime Watch de wacht houdt. Onderweg zien we nog enkele herten, en helaas ook veel dode wasberen en vossen. Eens aangekomen maken we meteen een plan van welke wandelingen we allemaal willen doen: we beginnen met een iets langere wandeling in de bossen rond het gehuchtje waar zich winkels en cabins bevinden. Tijdens deze 5,8 km wandelen we vooral over vlakke bospaden en het strand van Waskesiu Lake, en zien we vele mooie herfstkleuren, maar we willen toch wat meer van de echte ruwe natuur zien, en dus rijden we door naar Waskesiu River. Hier eten we op een picknickbankje onze lunch, bestaande uit overschotjes van de wrap en sandwichen met hesp en kaas, op langs de rustig kabbelende rivier. De eerste halve kilometer van de wandeling hier bestaat uit een aangelegd houten pad langs de rivier, en daarna trekken we 2km lang de bossen in. Dit is al meer ons ding: dichte bossen, kronkelende paden die op en neer gaan, en veel eekhoorns maar helaas geen ander wildlife. We hadden toch gerekend om ergens een moose of elk te zien, die zich zeker in dit park zouden moeten bevinden, of op z'n minst een otter in de rivier. Dus rijden we door naar de volgende wandeling: een loop van 3km over Peninsula Narrow, een smal schiereiland op Waskesiu Lake. Opnieuw een dicht bos met paden op en neer, die ons ook nog eens mooie uitzichten over het meer geeft. De laatste wandeling op de planning loopt langs een rivier tussen het grote Waskesiu Lake en het kleinere Kingsmere Lake. Om aan deze Kingsmere River te geraken moeten we wel zo'n 15 minuten over een heel slecht liggende grindweg rijden, maar met onze Jeep is dat uiteraard geen probleem, en we krijgen nog de leuke verrassing van een vosje dat stopt naast onze auto en mooi recht in onze lens wilt kijken. De wandeling doen we met 3, Fara, Ella en ik, een vlak pad van 1,5km leidt ons langs de rivier en langs een spoor dat gebruikt wordt om kano's over het land te vervoeren om een wilder stuk rivier te vermijden. We zien deze kano-rail ook in actie wanneer een familie ons voorbij komt met hun boot. Daarna is het nog zo'n 450m door het bos tot aan een kampeerplek langs het Kingsmere Lake. We genieten nog even van het uitzicht en van de geur van het kampvuur dat de kampeerders daar aan het stoken zijn. Daarna keren we terug naar de auto langs hetzelfde pad en vertrekken we terug naar Candle Lake bij ondergaande zon. Deze keer kiezen we de iets langere Scenic Route, en wat waren we blij met die keuze: plots zien we een zwarte figuur bewegen langs de kant van de weg, en wat blijkt? We staan hier gewoon oog in oog met een zwarte beer in het wild! Gelukkig zitten we allemaal veilig in onze auto, maar we doen onze raampjes toch snel dicht wanneer de beer dichterbij komt. Maar nee hoor, hij wou gewoon achter de auto door passeren, en we zien hem nog rustig van ons weg wandelen. We zagen dan geen van de dieren waarvoor we gekomen waren, maar het zien van een beer in het wild maakt ons toch euforisch genoeg om dit een geslaagde dag te noemen. Aangekomen in de cabin zijn we allemaal ontzettend moe: we maken wat huiswerk, koken een pasta met tomatenroomsaus en spinazie, en gaan na het eten nog even buiten zitten. Sara en ik willen toch nog even gebruik maken van de hottub, en genieten van de sterrenhemel. Wanneer we terug binnen komen blijkt het al 1u 's nachts te zijn, dus kruipen we weer in ons bedje.

Op zondag moest de auto weer om 12u in Saskatoon zijn en dus vertrekken we meteen na ons ontbijt. Het was een kort maar geslaagd weekend, het was fijn om de stad eens te kunnen verlaten en te genieten van de natuur van Saskatchewan. Dit willen we zeker meer doen! Bekijk ook zeker de bijbehorende foto's! Nu volgt een drukke week, met in het weekend een trip naar Edmonton en op maandag 10/10 Thanksgiving in Canada. Daarna zal het voor mij even een weekje rustiger zijn, voor de andere midterms en taken eraan komen, en begin november ligt dan de Fall Break, een weekje herfstvakantie waarin we plannen naar Toronto en Banff National Park te gaan. Daarna zijn er nog lessen tot 7 december, en dan beginnen de examens. Wanneer die examens gedaan zijn hoor ik hopelijk snel, en tegen kerst ben ik weer in België!

1. Anita:
    3 oktober 2022
    Leuke ervaring zeg, blijven genieten maar. Grtjs.
  2. Sylvana:
    3 oktober 2022
    Megatoffe ervaring! Jaloers maar heel blij voor jou 😘😘
  3. Stefan:
    5 oktober 2022
    Zo een mooie natuur, tof om een zwarte beer te zien. Noh veel plezier daar en ook veel succes met de examens.