3/10/2022-10/10/2022 - een week van eerste keren

13 oktober 2022 - Saskatoon, Canada

De eerste midterm: op maandag 3 oktober stond mijn eerste midterm gepland. Ik was goed voorbereid en voelde me vrij zeker over mijn kennis van de leerstof. De meerkeuzevragen gingen vlot, maar toen ik aan de open vragen begon hoorden we plots... het brandalarm! We hadden die ochtend al aan meerdere gebouwen mensen zien buiten staan en brandalarmen horen afgaan, en de eerste maandag van de maand worden altijd de alarmen getest, dus niet dat we ons zorgen maakten over brand maar wat met de test? Wel, we moesten evacueren dus was er mogelijkheid tot praten over de vragen en dus werd de test stopgezet. De oplossing waar de prof mee afkwam was om het een week te verzetten en de test online te laten maken. Ondertussen zit mijn eerste midterm er dus echt op, en het ging best wel ok ;)

De eerste keer geen ask-a-tune: aangezien we allemaal wat vermoeid waren deze week besloten we om eens niet naar de wekelijkse muziekquiz te gaan, en in de plaats de eerste keer de film Monsters University te kijken. Een andere groep zal dus de laatste plaats gevuld hebben deze week!

De eerste presentatie: op donderdag had ik mijn eerste presentatie hier in de universiteit, en meteen ook mijn eerste presentatie voor een hele klas sinds het middelbaar. Alle presentaties aan de ugent tot nu toe waren online of enkel voor een jury, dus het was een echte vuurdoop. Als enige van mijn groep, en ook bijna als enige van de hele klas, kende ik mijn tekst vanbuiten en moest ik dus mijn tekst niet aflezen van een blad, gsm of computer. En daar kreeg ik complimenten op ook: blijkbaar kwam het er allemaal heel vlot uit en kwam het over alsof ik gewoon een spontaan gesprek had over het onderwerp, en dat als de enige in de klas die engels niet als moedertaal heeft. Diezelfde dag begonnen in de namiddag ook de voorbereidingen voor de volgende presentatie die ik straks zal moeten doen!

De eerste keer buiten Saskatchewan: buiten de 8 uur die ik in de luchthaven van Calgary had gespendeerd, was ik deze reis in nog geen enkele andere provincie van Canada geweest dan Saskatchewan, maar daar kwam nu verandering in. We trokken op vrijdag met 7 naar Edmonton in de provincie Alberta. Op deze pagina kan je onder het tabblad "Kaart" ook kijken waar de steden die ik bezoek allemaal liggen op de kaart van Canada. De busrit daarnaartoe duurde bijna 8 uur dus waren we dankbaar voor de stops die we onderweg kregen, al mochten we niet altijd uitstappen. We hadden dan wel tijd om wat voor school te werken, wat te slapen en naar podcasts te luisteren, ware het niet dat ik mijn koptelefoon was vergeten... De tweewekelijkse quiz van Urban Agriculture vulde ik deze keer dus op de bus in, met een resultaat van 73%. Daarnaast boekte ik ook mijn vliegtuigticket om terug naar huis te gaan: op 21 december zal ik hier rond de middag vertrekken, daarna 6 uur in de luchthaven van Calgary spenderen om uiteindelijk om 12u40 op 22 december in Amsterdam te landen. Daar word ik dan opgehaald door mijn ouders en dan ben ik toch nog voor kerst thuis. Maar goed, dat is nog niet voor meteen :)

De eerste NHL wedstrijd: op vrijdagavond was het na de busrit snel snel de spullen afzetten op onze airbnb, en daarna naar Rogers Place voor een National Hockey League wedstrijd. Na mijn eerste ijshockeymatch ooit 2 weken ervoor was het dus meteen tijd voor het echte werk, een eerste klas wedstrijd tussen de Edmonton Oilers en de Seattle Kraken. Canada versus de Verenigde Staten, en beide teams hadden ook een hele hoop europeanen in hun ploeg. De uitslag werd uiteindelijk 5-3 voor de oilers dus was het groot feest in de stad!

De eerste keer in de West Edmonton Mall: het grootste shoppingcentrum van Canada ligt in Edmonton, en volgens zowat alle mensen die we spraken ook zowat het enige wat je kan doen in Edmonton. En dus spendeerden we onze zaterdag daar: het shoppingcentrum heeft een waterpark, een ijshockeybaan, een zeehondenshow, een attractiepark, en zo'n 800 winkels. Genoeg om de dag te vullen dus, we liepen rond, aten wat, bezochten wat winkels, gingen naar het attractiepark, de zeehondenshow en naar een ijshockeymatch kijken, en iedereen vond alles wat ze nog nodig hadden. Bij mij waren dat wanten en een boek, en die kocht ik uiteindelijk allebei in de laatste winkel die we bezochten.

De eerste keer een Caesar's cocktail: na ons uitje naar het shoppincentrum waren we allemaal uitgeput, maar 's avonds gingen we toch nog eens de stad om wat te kaarten op café. Delphine had mij vanuit België een kaartje meegegeven met enkele typische gerechten die ik zeker eens moest uitproberen in Canada, en 1 daarvan was een Caesar's cocktail. Dit is een soort variatie op een Bloody Mary, en bevat dus ook tomatensaus, wodka en worcestershiresaus, maar de Canadese versie bevat ook Clam juice, het sap van schelpdieren... heel bijzonder, zeker omdat ze me toen ik het bestelde ook vroegen hoe pikant ze het mochten maken. Dat doen ze met sriracha, een soort chilisaus, en als topping legden ze op het glas een olijf, een stukje droge worst en een chilipeper. Het klinkt allemaal ongelooflijk vies, maar uiteindelijk viel dat allemaal best wel mee. Niet dat ik het ooit opnieuw zou bestellen, maar het was zeker een ervaring...

De eerste Thanksgiving: in Canada valt thanksgiving in oktober, en dit jaar is dat op maandag 10 oktober. Zondagavond kregen we al een thanksgiving menu voorgeschoteld in het studentenrestaurant, het bestond vooral uit vele variaties op pompoen, appels en zoete aardappel, al ontbrak wel de kalkoen. Op maandag zelf kregen we vrij, en dus ging ik een wandeling maken met Sara overdag, om daarna nog wat te studeren voor mijn Midterm. 's Avonds hadden we gereserveerd in een Italiaans restaurantje voor een beetje een atypische thanksgiving diner: ik koos voor een pasta carbonara en een pavlova met citrusvruchten als dessert, en heb er ongelooflijk van genoten.

Zelfs na meer dan een maand in Canada te leven, blijf ik dus nog steeds nieuwe ervaringen meemaken, en dat is ook exact waarvoor ik hier ben! Ik kijk er al naar uit om te zien hoeveel eerste keren mij nog te wachten staan!

1. Sylvana:
    13 oktober 2022
    ❤❤❤
  2. Anita:
    13 oktober 2022
    Goe bezig 😘
  3. May:
    14 oktober 2022
    Blijf zo verder doen, Ella !
  4. May:
    14 oktober 2022
    Blij zo verder doen, Ella ! 👍😄😇
  5. Jan:
    19 oktober 2022
    Hopelijk kan je nog veel nieuwe dingen ontdekken en ervaren. Geniet ervan Ella ❤