Update 05/09/2022 - steekpartijen in Saskatchewan

5 september 2022 - Saskatoon, Canada

Op zondag 04/09/2022 worden we wakker gemaakt door een melding op onze gsm: ergens in Saskatchewan werden meerdere mensen neergestoken, en de 2 daders waren op de vlucht geslagen. Google Maps kon al meteen het geruststellende nieuws brengen dat de feiten zich op 2 uur rijden van Saskatoon, de stad waar ik verblijf, afspeelden, maar toch werd iedereen in Saskatchewan, en de naburige provincies Alberta en Manitoba, gevraagd om op hun hoede te blijven.  In de prairieprovincies is 2 uur rijden ook maar gelijk aan naar de volgende stad rijden, dus zijn we vooral blij dat we op de hoogte gehouden worden. Een uur later worden ook de namen, beschrijvingen en foto's van de 2 daders via de automatische meldingen doorgegeven. Nog een paar uur later komen we te weten dat de daders zich ondertussen vermoedelijk naar Regina hebben verplaatst, de hoofdstad van Saskatchewan, op zo'n 3 uur rijden van waar de feiten plaatsvonden, en nog steeds op meer dan 2 uur rijden van Saskatoon. De rest van de dag krijgen we geen updates meer via de automatische meldingen, maar komen we via het nieuws te weten dat 10 doden en 15 gewonden zijn gevallen. Een zware klap voor heel Canada, want massamoorden komen hier niet vaak voor. Dat zo'n gruwelijke feiten zo dicht bij komen doet ons toch even stil staan bij de gevaren van het alleen zijn in een nieuwe, onbekende stad zo ver weg van huis. We beloven elkaar om zeker altijd samen te blijven en nooit iemand alleen, zeker 's avonds, de stad in te sturen. Het nieuws verspreidt zich ondertussen over heel de wereld: de Deense in onze groep vindt een Deens nieuwsartikel, en van de UGent krijg ik een mail om te bevestigen dat alles ok is. Heel Europa zal nu wel gehoord hebben van Saskatchewan, en misschien zal ik in het vervolg niet elke keer moeten uitleggen waar ik in godsnaam op uitwisseling ben gegaan ;)

Maar wij zijn dus ok, en we voelen ons nog steeds veilig op deze campus en in onze kamers. Als er meer nieuws komt, hou ik jullie zeker op de hoogte!

1. May:
    6 september 2022